tisdag 4 oktober 2011

Sara Johnsson: Förföljd - Bokomdöme

Förföljd
Av Sara Johnsson
Diamant Förlaget 2011
ISBN 9789197908245, Pocket, 241 sidor
Den lilla uppländska byn Bergsjön består bara av fem hus. Men den byn hemsöks värre än grevskapet Midsomer. Nu kommer tredje boken om Roslagsdeckaren Gustaf Klint och han får återigen utreda ett brott med koppling till den lilla byn.

Frida som bor där känner sig förföljd och en dag är hon försvunnen. Hennes man arbetar i Brasilien, men hon har en son och en hemlig älskare som saknar henne. De hittar hennes bil med motorn igång, men helt övergiven.

Det är en intelligent upptakt på en historia som är fyndig och spännande. Dessutom finns där några parallellintriger som berör människorna runt om Frida. De kunde dock ha fått ta lite mer plats. Samspelet mellan grannen Sonja och Fridas son är varmt berättade.

De ledtrådar som författarinnan lägger in för att läsaren ska kunna lösa brottet är också lite väl genomskinliga. Att jag redan vid första kontakten med gärningsmannen började misstänka honom beror nog mest på att jag läst alldeles för många deckare.

Jag skrev om den förra boken att jag saknade en redaktörs övervakande öga, och den kritiken består. Då hade sådana fadäser som tempusbyte från presens till imperfekt mitt i ett kapital ha undvikits. En redaktör kunde också ha sett till att den, som jag sade, spännande intrigen kunde ha förtätats ytterligare. Och ibland blir karaktärernas beteende ganska osannolikt för att i nästa stund återigen fånga mitt intresse.

Sara Johnsson har kvaliteter som tyvärr inte får blomma ut som de kunde.

Betyg: 2 tomteluvor

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1124

The Music Explosion: Little Bit O'Soul In på listan 15 juli 1967 Låg kvar i 7 veckor, Högsta placering: 2