torsdag 13 oktober 2011

Stefan Tegenfalk: Den felande länken - Bokomdöme

Den felande länken
Av Stefan Tegenfalk
Massolit 2011
ISBN 9789197881883, Inbunden, 457 sidor
Nu har den tredje delen i Stefan Tegenfalks trilogi om poliserna Walter Gröhn och Jonna de Brugge kommit. En trilogi som hela tiden har vuxit med varje del. Den felande länken är tveklöst den bästa av de tre och den är just det som titeln säger. Den knyter ihop de flesta lösa trådar från tidigare böcker. Även om det går att läsa böckerna separat skulle jag inte rekommendera det. De utger en enhet, och jag tror till och med att jag hört författaren säga att detta är en historia, men alldeles för lång för att ges ut i en volym.

Jag är också tacksam för att den humor som frodades i del ett (Vredens tid), och som jag saknade lite i del två (Nirvanaprojektet), nu har fått blomma ut. Mitt i alla hemskheter fnissar jag åt författarens mycket roliga liknelser och ordval. Det blir definitivt inte mindre spännande om man kan le mellan rysningarna. Tvärtom.

För spännande är det. Tidvis nagelbitande. Tegenfalk är bra på cliffhangers, han är bra på att hålla läsaren på sträckbänken. Visserligen är intrigen skruvad så det förslår, men det är en god thrillers privilegium. Dessutom är hans personporträtt så intressanta att man bara vill veta mer om de udda karaktärer som är bokens centralgestalter. Den gamle Walter Gröhn, med ett hjärta av guld men utan respekt för lagar och regler har en förmåga att se det som andra inte ser. Lika liten respekt har den unga Jonna de Brugge, men hon har inte Walters rutin och låter sig styras av känslor, impuls och intuition. De två sidofigurerna Serge och Jörgen är också lite utanför normen. Serge skiter i det mesta men är en IT-guru vars kunskaper är guld värda, medan journalisten Jörgen misslyckas med det mesta i sin jakt på scoopet. Men de bidrar lika mycket till bokens upplösning som till dess behållning. Ett bra persongalleri är mycket värt för att åstadkomma en bra bok.

Walter Gröhn har semester men fortsätter att söka efter svar på de olösta frågor som finns sedan tidigare. Jonna är bortkopplad efter några fatala misstag, vilket gör att hon har internutredningen över sig. Hon kan naturligtvis inte heller undvika att doppa näsan i blöt. Samtidigt pågår ett spel på hög nivå som oundvikligen kommer att kollidera med Walters och Jonnas sökande efter sanningen.

Stefan Tegenfalk låter oss följa handlingen på många plan och nivåer innan den dramatiska upplösningen. Skickligt!!! http://www.stefantegenfalk.com/

Betyg: 4 tomteluvor

2 kommentarer:

Emmas Bokhylla sa...

Jag stracklaste den i helgen och gillade verkligen, den var riktigt bra och ett vardigt slut pa triologin!

...fast det kanns lite trist att den ar slut, gillade verkligen karaktarerna!

Nisse Scherman sa...

Jomenvisst Emma! Jag vet inte vem man saknar mest Jonna, Walter, Jörgen eller Serge. Men det är väl inget som hindrar Stefan från att plocka med sig några av dem in i nästa historia.

Jag tror att han också har svårt att skiljas från dem. Jag ska fråga honom när vi träffas.

Veckans Tio i Topplåt 1124

The Music Explosion: Little Bit O'Soul In på listan 15 juli 1967 Låg kvar i 7 veckor, Högsta placering: 2